Nasjonsbygging og Fartøyvern

Dato: 2025-11-17
Sted: Kaffestugu over Biblioteket


Hovedforedrag: Nasjonsbygging og Fartøyvern

Foredragsholder: Alexander Ytteborg - Leder arbeidet med fartøyvern for Riksantikvaren 


foto:Richard Badham


Hovedtemaer:

1. Historisk kontekst for norsk kulturminnevern

  • Norsk kulturminnevern har historisk fokusert innover i landet på bondekultur (nasjonalromantikken)
  • Kyst- og maritim kultur ble i stor grad neglisjert til tross for Norges lange kystlinje
  • Dette var forankret i 1800-tallets nasjonsbygging som vektla "det urnorske" framfor internasjonal maritim påvirkning

2. Utviklingen av fartøyvern

  • 1960-70-tallet: Grasrotbevegelse begynte å anerkjenne viktigheten av kystkultur
  • Frivillige organisasjoner som Norsk Veteranskipsklubb ble etablert
  • 1967: Første statlige tilskudd til nasjonalt viktige fartøy
  • 1978: Eget sekretariat for fartøyvern opprettet
  • 2000: Lovverk som muliggjorde fredning av fartøy under kulturminneloven

3. Dagens situasjon

  • Ca. 320 fartøy under vern nasjonalt
  • Kun 16 fartøy er offisielt fredet
  • Ytteborg har personlig ansvar for 62 fartøy fordelt på fire fylker (Buskerud, Østfold, Akershus, Oslo)
  • Siden 1967 er det investert ca. 1,6 milliarder kroner av staten
  • For hver krone staten bidrar med, bidrar frivilligheten med to kroner

4. Viktige fartøy nevnt i foredraget

  • Hestmanden: Krigsseilerminnesmerket, restaurert og gitt i gave til den norske stat i 2011
  • Nordstjernen: Norges eldste fartøy, verdens eldste internasjonalt seilende passasjerskip (fra 1956)
  • Fram: Roald Amundsens polarskip
  • MS Stavangerfjord: Sentral i norsk emigrasjonshistorie (1918-1963)
  • Beia II: Historisk fartøy som gikk i trafikk på Hallingdalselven mellom Nesbyen og Bromma

5. Utfordringer for fartøyvernet

  • Aldrende frivilligbase - grunnleggerne fra 1960-tallet sitter fortsatt i styrer 60 år senere
  • Manglende rekruttering av yngre generasjoner
  • Digitalisering og modernisering gjør tradisjonell fartøydrift stadig vanskeligere
  • Moderne sikkerhetskrav og miljøkrav
  • Tap av tradisjonelle maritime ferdigheter og kunnskaper

6. Fire nasjonale fartøyvernsentre

Konklusjon

Foredraget understreket at maritim kulturarv representerer en viktig, men historisk undervurdert del av norsk kulturell identitet. Bevaring av både de fysiske fartøyene og den tradisjonelle kunnskapen som kreves for å vedlikeholde dem, står overfor betydelige utfordringer i dag.

Ytteborg avsluttet med en video av Nordstjernen, som illustrerte den levende historien og viktigheten av å bevare disse fartøyene for fremtidige generasjoner.
https://www.youtube.com/results?search_query=nordstjernen+hurtigruten

Lenke til presentasjon.