Nasjonsbygging og Fartøyvern
Dato: 2025-11-17
Sted: Kaffestugu over Biblioteket
Hovedforedrag: Nasjonsbygging og Fartøyvern
Foredragsholder: Alexander Ytteborg - Leder arbeidet med fartøyvern for Riksantikvaren

foto:Richard Badham
Hovedtemaer:
1. Historisk kontekst for norsk kulturminnevern
- Norsk kulturminnevern har historisk fokusert innover i landet på bondekultur (nasjonalromantikken)
- Kyst- og maritim kultur ble i stor grad neglisjert til tross for Norges lange kystlinje
- Dette var forankret i 1800-tallets nasjonsbygging som vektla "det urnorske" framfor internasjonal maritim påvirkning
2. Utviklingen av fartøyvern
- 1960-70-tallet: Grasrotbevegelse begynte å anerkjenne viktigheten av kystkultur
- Frivillige organisasjoner som Norsk Veteranskipsklubb ble etablert
- 1967: Første statlige tilskudd til nasjonalt viktige fartøy
- 1978: Eget sekretariat for fartøyvern opprettet
- 2000: Lovverk som muliggjorde fredning av fartøy under kulturminneloven
3. Dagens situasjon
- Ca. 320 fartøy under vern nasjonalt
- Kun 16 fartøy er offisielt fredet
- Ytteborg har personlig ansvar for 62 fartøy fordelt på fire fylker (Buskerud, Østfold, Akershus, Oslo)
- Siden 1967 er det investert ca. 1,6 milliarder kroner av staten
- For hver krone staten bidrar med, bidrar frivilligheten med to kroner
4. Viktige fartøy nevnt i foredraget
- Hestmanden: Krigsseilerminnesmerket, restaurert og gitt i gave til den norske stat i 2011
- Nordstjernen: Norges eldste fartøy, verdens eldste internasjonalt seilende passasjerskip (fra 1956)
- Fram: Roald Amundsens polarskip
- MS Stavangerfjord: Sentral i norsk emigrasjonshistorie (1918-1963)
- Beia II: Historisk fartøy som gikk i trafikk på Hallingdalselven mellom Nesbyen og Bromma
5. Utfordringer for fartøyvernet
- Aldrende frivilligbase - grunnleggerne fra 1960-tallet sitter fortsatt i styrer 60 år senere
- Manglende rekruttering av yngre generasjoner
- Digitalisering og modernisering gjør tradisjonell fartøydrift stadig vanskeligere
- Moderne sikkerhetskrav og miljøkrav
- Tap av tradisjonelle maritime ferdigheter og kunnskaper
6. Fire nasjonale fartøyvernsentre
- Hardanger (Nordheimsund): Trefartøy og seilfartøy https://fartoyvern.no
- Gratangen: Dieselmotorer og elektronikk https://www.nnfa.no
- Bredalsholmen (Kristiansand): Stålkonstruksjoner og dampmaskiner https://www.bredalsholmen.no
- Isegran Fartøysenter, Fredrikstad (Det Gamle Verftet): lignende fokus som Hardanger https://www.isegran-fartoyvern.no
Konklusjon
Foredraget understreket at maritim kulturarv representerer en viktig, men historisk undervurdert del av norsk kulturell identitet. Bevaring av både de fysiske fartøyene og den tradisjonelle kunnskapen som kreves for å vedlikeholde dem, står overfor betydelige utfordringer i dag.
Ytteborg avsluttet med en video av Nordstjernen, som illustrerte den levende historien og viktigheten av å bevare disse fartøyene for fremtidige generasjoner.
https://www.youtube.com/results?search_query=nordstjernen+hurtigruten